Logopedia
prowadząca mgr Ewa Kamińska
Liczba dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy jest z roku na rok coraz większa, dlatego tak ważna jest profilaktyka logopedyczna od najmłodszych lat życia dziecka. Dzieci z zaburzeniami mowy powinny być objęte opieką logopedyczną w najbliższym środowisku, tzn. w przedszkolu oraz w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, z którą współpracuje placówka.
Zajęcia logopedyczne organizujemy dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
Zajęcia takie prowadzimy indywidualnie lub grupowo z logopedą. Natomiast zajęcia z zakresu profilaktyki logopedycznej prowadzą nauczyciele w przedszkolu w oparciu o autorski program logopedyczny „Mówimy ładnie już w przedszkolu, czyli językowy rozwój dzieci ułatwiający mówienie, czytanie i pisanie”. Zakłada on objęcie opieką logopedyczną dzieci 3-6 letnich w zakresie eliminowania zaburzeń mowy. Nastawiony jest na wspieranie edukacyjne dzieci z problemami logopedycznymi, ze zwróceniem uwagi na zakres zaburzeń, potrzeby i ich możliwości.
Zaburzenia mowy u dzieci w wieku przedszkolnym:
- kłopoty artykulacyjne wynikające z naśladownictwa złego wzoru wymowy;
- trudności motoryczne narządów mowy;
- dyslalie:
Dyslalie polegają na nieprawidłowej realizacji głosek. Wyróżniamy:
- sygmatyzm (seplenienie): nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (ś, ź, ć, ź; s, z, c, z; sz, ż/rz, cz, dż);
- rotacyzm nieprawidłowa realizacja głoski (r);
- kappacyzm nieprawidłowa realizacja głoski (k);
- gammacyzm nieprawidłowa realizacja głoski (g);
- lambdacyzm nieprawidłowa realizacja głoski (l);
- betacyzm nieprawidłowa realizacja głoski (b);
- mowa bezdźwięczna wymawianie głosek dźwięcznych jako ich bezdźwięczne odpowiedniki;
- rynolalia nosowanie (przy rozszczepie warg i podniebienia);
- palatolalia nosowanie (nie związane z rozczepem).
- opóźnienie poziomu rozwoju słowno – pojęciowego (ubogi słownik, utrudniony kontakt słowny, dziecko nieśmiałe);
- brak dźwięczności w realizacji głosek dźwięcznych wynikające z zaburzenia słuchu fonematycznego (brak głosek dźwięcznych, mylenie głosek dźwiękopodobnych, trudności z pisownią);
- zniekształcanie niektórych głosek (niedosłuch) tj. zniekształcanie artykulacji niektórych głosek (syczących i szumiących), brak niektórych głosek, zaburzona melodia mowy i intonacja;
- jąkanie funkcjonalne, którego przyczyną są np.: zaburzenia koordynacji narządów: oddechowego, fonacyjnego, artykulacyjnego – powtarzanie sylab, wyrazów, zahamowanie wypowiedzi, mowa niewyraźna i monotonna.
Etapy postępowania:
Warunkiem prawidłowego przebiegu terapii logopedycznej w każdym zaburzeniu mowy jest właściwa diagnoza, od ustalenia której rozpoczynamy pracę z dzieckiem. Kwalifikowanie dzieci do zajęć logopedycznych odbywa się po konsultacji z wychowawcą, rodzicami czy po zapoznaniu się z orzeczeniami psychologiczno –pedagogicznymi, jakimi dysponują rodzice dziecka. We wrześniu opracowywany jest Plan współpracy z logopedą, w którym określone są dokładnie etapy postępowania.
Diagnoza logopedyczna:
Na początku roku szkolnego, we wrześniu, przeprowadzane są przesiewowe badania logopedyczne wszystkich dzieci w przedszkolu (z wyłączeniem najmłodszych dzieci- początek II semestru). Warunkiem prawidłowego przebiegu terapii logopedycznej w każdym zaburzeniu mowy jest właściwa diagnoza, od ustalenia której rozpoczynamy pracę z dzieckiem.
Celem diagnozy logopedycznej jest ustalenie:
- nieprawidłowo realizowanych głosek oraz sposobu ich wymowy,
- przyczyn wadliwej artykulacji,
- wpływu wady na przebieg procesu porozumiewania się,
- rodzaju wady i jej wpływu na funkcjonowanie dziecka.
Podczas badań sprawdza się:
- sposób oddychania i połykania;
- słuch;
- budowę narządów artykulacyjnych;
- sprawność aparatu mowy
- poprawność artykulacyjną mowy
- rozumienie języka.