Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Logopedia

prowadząca mgr Ewa Kamińska

Liczba dzieci z zaburzeniami w rozwoju mowy jest z roku na rok coraz większa, dlatego tak ważna jest profilaktyka logopedyczna od najmłodszych lat życia dziecka. Dzieci z zaburzeniami mowy powinny być objęte opieką logopedyczną w najbliższym środowisku, tzn. w przedszkolu oraz w Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej, z którą współpracuje placówka.
Zajęcia logopedyczne organizujemy dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę.
Zajęcia takie prowadzimy indywidualnie lub grupowo z logopedą. Natomiast zajęcia z zakresu profilaktyki logopedycznej prowadzą nauczyciele w przedszkolu w oparciu o autorski program logopedyczny „Mówimy ładnie już w przedszkolu, czyli językowy rozwój dzieci ułatwiający mówienie, czytanie i pisanie”. Zakłada on objęcie opieką logopedyczną dzieci 3-6 letnich w zakresie eliminowania zaburzeń mowy. Nastawiony jest na wspieranie edukacyjne dzieci z problemami logopedycznymi, ze zwróceniem uwagi na zakres zaburzeń, potrzeby i ich możliwości.


Zaburzenia mowy u dzieci w wieku przedszkolnym:
  1. kłopoty artykulacyjne wynikające z naśladownictwa złego wzoru wymowy;
  2. trudności motoryczne narządów mowy;
  3. dyslalie:

Dyslalie polegają na nieprawidłowej realizacji głosek. Wyróżniamy:

  1. sygmatyzm (seplenienie): nieprawidłowa realizacja głosek dentalizowanych (ś, ź, ć, ź; s, z, c, z; sz, ż/rz, cz, dż);
  2. rotacyzm nieprawidłowa realizacja głoski (r);
  3. kappacyzm nieprawidłowa realizacja głoski (k);
  4. gammacyzm nieprawidłowa realizacja głoski (g);
  5. lambdacyzm nieprawidłowa realizacja głoski (l);
  6. betacyzm nieprawidłowa realizacja głoski (b);
  7. mowa bezdźwięczna  wymawianie głosek dźwięcznych jako ich bezdźwięczne odpowiedniki;
  8. rynolalia nosowanie (przy rozszczepie warg i podniebienia);
  9. palatolalia nosowanie (nie związane z rozczepem).
  10. opóźnienie poziomu rozwoju słowno – pojęciowego (ubogi słownik, utrudniony kontakt słowny, dziecko nieśmiałe);
  11. brak dźwięczności w realizacji głosek dźwięcznych wynikające z zaburzenia słuchu fonematycznego (brak głosek dźwięcznych, mylenie głosek dźwiękopodobnych, trudności z pisownią);
  12. zniekształcanie niektórych głosek (niedosłuch) tj. zniekształcanie artykulacji niektórych głosek (syczących i szumiących), brak niektórych głosek, zaburzona melodia mowy i intonacja;
  13. jąkanie funkcjonalne, którego przyczyną są np.: zaburzenia koordynacji narządów: oddechowego, fonacyjnego, artykulacyjnego – powtarzanie sylab, wyrazów, zahamowanie wypowiedzi, mowa niewyraźna i monotonna.
Etapy postępowania:

Warunkiem prawidłowego przebiegu terapii logopedycznej w każdym zaburzeniu mowy jest właściwa diagnoza, od ustalenia której rozpoczynamy pracę z dzieckiem. Kwalifikowanie dzieci do zajęć logopedycznych odbywa się po konsultacji z wychowawcą, rodzicami czy po zapoznaniu się z orzeczeniami psychologiczno –pedagogicznymi, jakimi dysponują rodzice dziecka. We wrześniu opracowywany jest Plan współpracy z logopedą, w którym określone są dokładnie etapy postępowania.

Diagnoza logopedyczna:

Na początku roku szkolnego, we wrześniu, przeprowadzane są przesiewowe badania logopedyczne wszystkich dzieci w przedszkolu (z wyłączeniem najmłodszych dzieci- początek II semestru). Warunkiem prawidłowego przebiegu terapii logopedycznej w każdym zaburzeniu mowy jest właściwa diagnoza, od ustalenia której rozpoczynamy pracę z dzieckiem.
Celem diagnozy logopedycznej jest ustalenie:

  • nieprawidłowo realizowanych głosek oraz sposobu ich wymowy,
  • przyczyn wadliwej artykulacji,
  • wpływu wady na przebieg procesu porozumiewania się,
  • rodzaju wady i jej wpływu na funkcjonowanie dziecka.

Podczas badań sprawdza się:

  • sposób oddychania i połykania;
  • słuch;
  • budowę narządów artykulacyjnych;
  • sprawność aparatu mowy
  • poprawność artykulacyjną mowy
  • rozumienie języka.