Język angielski
prowadząca mgr Natalia Glinka
Nauczanie języka angielskiego w przedszkolu ma na celu przede wszystkim stworzenie atmosfery zabawy, która sprzyja nauce w przypadku najmłodszych uczniów, motywowanie dzieci oraz wykorzystywanie ich naturalnych predyspozycji do rozwijania umiejętności językowych.
Nauczanie języka angielskiego ma wspomóc rozwój kompetencji komunikacyjnej dziecka, wdrażać dziecko do pracy w grupie, rozwijać wrażliwość dziecka oraz jego zdolności twórcze, a także umacniać jego wiarę we własne siły i w możliwości. Nauczanie języka angielskiego w przedszkolu znacząco różni się od lekcji językowych w późniejszych latach edukacji szkolnej, bowiem koncentruje się na nauczaniu tylko dwóch sprawności należących do tzw. kodu werbalnego, opierającego się na słowie. Są nimi słuchanie i mówienie. W zakresie umiejętności słuchania, nadrzędnym celem jest oswojenie dzieci z brzmieniem języka angielskiego, prezentowanie poprawnej wymowy i intonacji.
Dziecko kończące przedszkole w zakresie rozumienia ze słuchu:
- Potrafi rozpoznać brzmienie i melodię języka angielskiego.
- Rozumie proste polecenia nauczyciela i właściwie, werbalnie lub pozawerbalnie, na nie reaguje.
- Rozumie poznane słowa rozpoznaje piosenki, wierszyki i rymowanki.
- Rozumie sens opowiedzianych historyjek, gdy są wspierane obrazkami, gestami, przedmiotami
- Rozwijanie sprawności mówienia zaś polega na zachęcaniu dziecka do powtarzania słów, zwrotów, prostych wierszyków,
- Odgrywania prostych scenek komunikacyjnych.
Należy jednak pamiętać, że w nauczaniu małych dzieci nadrzędną rolę przypisuje się rozumieniu ze słuchu; nie należy zmuszać dzieci do mówienia, respektując potrzebny im okres ciszy.
Dziecko kończące przedszkole w zakresie umiejętności mówienia:
- Nazywa obiekty w najbliższym otoczeniu.
- Powtarza proste zwroty często używane w klasie
- Recytuje wierszyki i rymowanki, śpiewa piosenki z repertuaru dziecięcego.
- Odgrywa krótkie scenki ćwiczone na zajęciach.
Zabawą dzieci opanowują język ,,bezwiednie’’, co podsumować można stwierdzeniem ‘They think they are playing, while we know they are learning’. Prawdopodobnie przez wiele pierwszych tygodni nie będą jeszcze w stanie używać języka angielskiego, jako środka komunikacji.
Mimo to naszym zadaniem jest pokazywać im, że język ten służy do przekazywania istotnych informacji, najpierw bardzo krótkich, jednowyrazowych, potem coraz dłuższych i bardziej złożonych.
Wzorem i inspiracją do nauczania języka obcego powinno być to, w jaki sposób dzieci uczą się języka ojczystego.
- Przyswajają go w sposób całościowy (holistyczny). Rozumienie wypowiedzi ułatwia im intonacja, mimika,
gestykulacja oraz barwa i natężenie głosu. Tak więc na zajęciach angielskiego powinniśmy używać prostych,
krótkich sformułowań, posługując się przy tym bogatą gestykulacją i mimiką. - Dzieci posługują się językiem ojczystym w często powtarzających się sytuacjach i kontekstach,
co prowokuje do używania tych samych słów i zwrotów. Stwarzajmy więc sytuacje, w których dzieci powtarzać
będą określone wyrażenia. Powracajmy do wcześniej poznanych treści i tematów na zasadzie spirali,
wzbogacając je o nowe elementy. - Dziecko kształtuje swój język poprzez kontakty z najbliższymi osobami, obserwacje i badanie najbliższego mu środowiska.
Starajmy się stwarzać w klasie sytuacje zbliżone do tych,które dzieci znają z domu, z kontaktów z osobami dorosłymi i z rówieśnikami.
Może to stanowić dobry punkt wyjścia do nauczania języka obcego. Sposób nauczania oparty na powyższych przesłankach nazywamy metodą naturalną.
Niezwykle istotnym elementem nauczania małych dzieci jest oddziaływanie na nie przez obraz, dźwięk, rym i rytm.
Kojarzenie brzmienia angielskich słów czy dłuższych wypowiedzi z ilustracjami, rymem lub rytmem pozwala dzieciom wypracować własny schemat pamięciowy - czyli własne sposoby kojarzenia. Uczenie poprzez kojarzenie dźwięku z obrazem charakterystyczne jest dla metody audiowizualnej.
W nauczaniu dzieci w wieku przedszkolnym bardzo przydatną i jedną z podstawowych metod jest tzw. TPR (Total Physical Response), czyli metoda reagowania całym ciałem. Małe dziecko ma na początku nauki bardzo ograniczone możliwości powtarzania za wzorem. Często nie chce mówić, za to chętnie pokazuje to, że rozumie, wykonując polecenia. Dlatego pozwólmy dzieciom odnosić sukcesy, gdy na naszą komendę Run! biegną, czy gdy słysząc polecenie
Touch your toes! dotykają paluszków u nóg. Aby treść zajęć językowych odnieść do doświadczeń i zainteresowań dzieci, oraz swobodnie dopasować program nauczania języka angielskiego do programu nauczania przedszkolnego, najkorzystniej jest stosować podejście tematyczne. Podejście to sprzyja procesowi uczenia się. Dzieci kojarzą słowa, funkcje, struktury i sytuacje z określonym tematem. Skojarzenie ułatwia zapamiętywanie, zaś nauka języka w realnym kontekście sprzyja zarówno zrozumieniu jak i zapamiętywaniu.